تاریخچه ی تاسیس شتاب دهنده ها

 

نادیده گرفتن نقش شتاب دهنده ها در دنیای امروز کسب و کارها و مخصوصا استارتاپ ها غیر ممکن است. شتاب دهنده ها در سال 2005 توسط بریتانیا برای باراول راه اندازی شدند و به مرور زمان درهمه ی جهان گسترش یافتند. شتاب دهنده با نام  (Y Combinator) اولین شتاب دهنده ای بود که درهمان سال راه اندازی شد و توانست بسیار موفق عمل کند و تا امروز همچنان یکی از بزرگترین و قدرتمند ترین ها دردنیا ی شتاب دهنده ها به شمار می آید.

 

تعریف شتاب دهنده

 

شتاب دهنده ها و مراکز رشد اهمیت به سزایی در رشد و شکوفایی استارتاپ ها ایفا می کنند. شتاب دهنده ها از طریق آموزش، راهنمایی و تامین مالی از استارتاپ ها حمایت کرده و به آن ها در راه اندازی کسب و کارشان کمک های شایانی می کنند. تمرکز شتاب دهنده ها براستارتاپ ها در مراحل اولیه شکل گیری کسب وکار است. شتاب دهنده طی یک برنامه ی حمایتی همه جانبه از استارتاپ ها حمایت کرده و امکانات بسیاری را در اختیار بنیان گذاران قرار می دهند و روند رشد آن ها را در مراحل اولیه تسریع میکنند. همچنین به آن ها چشم اندازی واضح و کامل را برای ارائه ی برنامه ای دقیق و اصولی می دهد تا بنیان گذاران بتوانند با استفاده ازکمک ها و حمایت ها ی شتاب دهنده ها محصول یا خدمات مورد تایید بازار و مشتریان را ارائه دهند.

 

 

 

ویژگی های منحصر به فرد شتاب دهنده ها

 

اولین ویژگی مهم شتاب دهنده ها مدت زمان برنامه ی آن ها برای حمایت از یک استارتاپ است که به طور معمول بین 3 تا 6 ماه طول میکشد.

 

ویژگی دوم این سازمان ها نوع فعالیت آن ها است که بر پایه ی انجام کارها به شکل گروهی است. افراد متخصصی که در طی برگزاری جلسات مختلف با بنیان گذاران هم فکری میکنند و به شکل گروهی کار را جلو می برند.

 

ویژگی سوم روند هدایت کاراست که بر پایه ی آموزش و راهنمایی های حرفه ای-تخصصی پیش می رود.

 

ویژگی چهارم تغییر نقش این سازمان ها از شتاب دهنده به سرمایه گذار است. زیرا که شتاب دهنده ها درازای خدمات و سرمایه ای که ارائه می دهند مقداری از سهام شرکت را از بنیان گذاران می گیرند. پس از اتمام دوره ی شتابدهی و به نتیجه رسیدن پروژه ی استارتاپی، شتاب دهنده ها  در نقش سرمایه گذار خواهند بود.

 

 

تعریف استارتاپ

 

در حال حاضر استارتاپ ها به واسطه ی نقش تاثیر گذارشان در پیشرفت های اقتصادی دنیای امروز در بین تمام کشورهای جهان بسیار محبوب و قابل توجه هستند. استارتاپ ها کسب و کارهای جوان و تازه نفسی هستند که بسیاری از آن ها برای رشد و پیشرفت خود توانایی های لازم و کافی، برای توسعه و پیشرفت کسب و کاررا خود ندارند و نیاز به حمایت های همه جانبه ی شتاب دهنده ها دارند. تعاریف متفاوتی برای استارتاپ ها ارائه شده است هرچند از لحاظ مفهومی چارچوب و معنای مشخصی دارند. اما به طور کلی می توان گفت استارتاپ ها با هدف برطرف کردن نیازهای مشتریان و ارائه ی راه حل هایی نوآورانه بر پایه ی فناوری های جدید، کسب و کارهایی هستند که  دارای پتانسیل رشد بالا بوده و همچنین قابل تکرار و مقیاس پذیرند.

 

حمایت ها و خدمات شتاب دهنده ها

 

امکاناتی که شتاب دهنده ها برای حمایت از استارتاپ ها ارائه می دهند شامل موارد زیر است:

 

    • فضای اشتراکی کار رایگان

 

    • فضاهای همکاری گروهی

 

    • معرفی نیروی کار متخصص و منتورینگ

 

    •  برگزاری انواع دوره های فشرده ی فنی و تخصصی

 

    • کمک به استارتاپ ها در تهیه ی نمونه ی اولیه

 

    • تامین سرمایه

 

    • همچنین کمک به گسترش کسب و کار استارتاپ ها در فضای بین المللی

 

شتاب دهنده ی فینیکس با بهره مندی از نیروهای متخصص و خبره ی خود وهمچنین حمایت های مالی و اعتباری، استارتاپ ها را حمایت کرده و راه را برای رشد سریع و اصولی بنیان گذاران و کارآفرینان هموار می کند.

 

مراحل درخواست شتابدهی

 

اگر صاحب ایده هستید یا در مراحل اولیه کسب و کار خود هستید، اما برای رشد و پیشرفت در کارتان نیاز به حمایت های مالی و تخصصی دارید شتاب دهنده ها می توانند بسیار کمک کننده باشند و با حمایتشان در دوره ای کوتاه شما را به سمت اهداف مورد نظرتان سوق دهند. برای شرکت در دوره های شتاب دهی ابتدا باید جستجو کنید و شتاب دهنده ی مورد نظرتان را پیدا کرده و درخواست خود را ارائه دهید. اگرطرح شما پس از بررسی مورد قبول واقع شود، در برنامه ی شتابدهی 3 تا 6 ماهه پذیرش می شوید و پس از طی کردن مراحل قرارداد می توانید کار خود را شروع کنید. مراحل اولیه کار با بررسی های مربوط  به تهیه طرح تجاری جامع، تهیه نمونه اولیه ی طرح ، بررسی بازار کار و مشتریان و تشکیل تیم تخصصی پیش می رود و در صورت کسب موفقیت های لازم در تهیه و ارائه ی محصول یا خدمات اولیه، کار وارد مرحله ی شتابدهی می شود و سرمایه گذاران سرمایه ی لازم را در ازای گرفتن بخشی از سهام بنیان گذاران  در اختیار آنها  قرار میدهند.  در مرحله ی بعد، پس ازموفق شدن طرح در مراحل اولیه ،محصولات یا خدمات بنیان گذاران برای جذب سرمایه گذاران در رویدادی به نام روز نمایش یا Demo Day  به سرمایه گذاران معرفی می شود.

 

 

شتاب دهنده ها دنبال چه ویژگی هایی هستند؟

 

اگر  ایده ای دارید که هنوز اهداف و طرح تجاری مشخصی برای آن ندارید نمی توانید زیاد امیدوار باشید که ایده ی شما مورد استقبال سرمایه گذاران قرار بگیرد. سعی کنید شرایط مورد نیاز اولیه را در درخواست شتابدهی فراهم کنید. رایج ترین الزامات می تواند شامل موارد زیر باشد تا شانس شما را پذیرفته شدن افزایش دهد.

 

    • یک طرح تجاری عملیاتی

 

    • حداقل محصول قابل اجرا (MVP)

 

    • تیم قوی با توانایی بالا در کار گروهی

 

    • مقیاس پذیری

 

    • انتقاد پذیری و تلاش برای بهبود عملکرد تیمی

 

    • روحیه کارآفرینی و انگیزه ی بالا

 

تفاوت شتاب دهنده ها و مراکز رشد

 

شتاب دهنده ها ممکن است با سازمان های حمایت کننده ی استارتاپ ها مانند مراکز رشد اشتباه گرفته شوند که در ادامه به مواردی که شتاب دهنده ها را با مراکز رشد متمایز می کند اشاره خواهیم کرد.

 

معیار های تمایز شتاب دهنده ها از مراکز رشد

 

یکی از شاخص ترین این تفاوت ها مدت زمان همکاری شتاب دهنده ها با استارتاپ ها است. شتاب دهنده ها معمولا بین 3 تا 6 ماه استارتاپ ها را تحت حمایت خود قرار می دهند. در حالی که مراکز رشد از 2 سال یا بیشتر استارتاپ ها را حمایت می کنند.

 

تفاوت بعدی شتاب دهنده و استارتاپ ها میزان سهامی است که شتاب دهنده ها در قبال سرمایه گذاری و حمایتشان از استارتاپ ها میگیرند در حالی که مراکز رشد اغلب بدون دریافت پول از استارتاپ ها حمایت می کنند.

 

نکته ی بعدی شکل همکاری این مراکز با استارتاپ ها است . شتاب دهنده ها به واسطه ی سهامی که دریافت می کنند می توانند در مسائل مختلف دخالت داشته و صاحبان استارتاپ ها نمی توانند به طور مستقل برای بیزینس خود تصمیم گیری کنند. اما مراکز رشد دخالتی در این مسائل ندارند و بیشتر حمایت آن ها فراهم کردن فضای کار و سرمایه مورد نیاز استارتاپ ها است.

 

 

مزایا و معایب شتاب دهنده ها

 

مزایای شرکت در برنامه شتابدهی استفاده از سرمایه و آموزش های تخصصی است که سرمایه گذاران در اختیارتان قرار می دهند و شما می توانید با سرعت بیشتری در کار خود پیشرفت کنید و به کسب و کارتان اعتبار ببخشید. شما به واسطه شرکت در این برنامه و دسترسی به نیروهای متخصص و حرفه ای می توانید ارتباطات خود را بسیار قوی کنید. همچنین سرمایه گذاران به شما در پیدا کردن سرمایه گذاران بعدی کمک کرده و آن ها را برای سرمایه گذاری متقاعد می کنند.

 

اما شرکت در برنامه ی شتابدهی معایبی هم دارد. به طورمثال شما با شرکت در این برنامه مقداری از سهام شرکت خود را از دست می دهید. همچنین سرمایه گذاران به واسطه سهام خود ممکن است در مسائل و تصمیمات بنیان گذاران دخالت کنند که این مساله آزادی عمل را در بعضی جهات از بنیان گذاران میگیرد.

 

شتاب دهنده ها در ایران

 

شتاب دهنده ها در ایران کار خود را از سال 1393 آغاز کردند. با توجه به فراگیر شدن تاسیس شتاب دهنده ها و همچنین تاثیر گذاری پررنگ آن ها در پیشرفت استارتاپ ها، این سازمان ها  بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند و تعداد آن ها همچنان رو به افزایش است. کشور ایران نیز با توجه به افزایش ایده های استارتاپی سعی بر این داشته تا تعداد شتاب دهنده های خود را افزایش دهد و موجبات رشد و پیشرفت سریع تر را برای بنیان گذاران فراهم کند.

 

شتاب دهنده ی تخصصی فینیکس با برخورداری از اساتید و کارشناسان برجسته در داخل و خارج از کشور به توسعه کسب و کار استارتاپ ها در فضای بین المللی و همچنین معرفی آن ها به سرمایه گذاران مختلف کمک کرده و مزایای ارزشمندی را برای استارتاپ های تحت حمایت خود در نظر گرفته است.

 

یک شتاب دهنده دارای ویژگی ها و شاخصه های مشخصی است که در صورت موفقیت جلب نظر آن ها می توانید در کدتی کوتاه مزایای زیادی به دست آورده و در کسب و کار خود رشد و پیشرفتی سریع داشته باشید. این شرکت ها با ارائه ی خدمات مالی و تخصصی تاثیر به سزایی در پیشرفت استارتاپ ها داشته و همچنین موجب پیشرفت های ملی و اقتصادی فراوانی نیز می شوند.